söndag 19 mars 2017

Den som väntar på något gott......

Nu sitter jag här igen. Tankarna far omkring i huvudet likt hormonerna hos en nyvaken tonåring. Jag tänker på att saker som vi tillåter oss själva uppleva ofta tillslut blir en del av vardagen. 
Låter det flummigt? 
Ja jag vet men det är värt att fundera på. Nu tar vi ett grovt exempel först och sedan bryter vi ner det till små saker. 

Tänk på när du var barn och det närmar sig din födelsedag. Det byggs upp en förväntan och en härlig känsla infinner sig i maggropen. Om du hade firat födelsedag varje dag, eller en gång i veckan så hade den känslan tillslut försvunnit. Det blir till vardagsmat. 
Förstår ni hur jag tänker? 
Detta gäller även småsaker som att bara äta godis på lördagar. Har du tillgång till godis varje dag så tappar du den där längtan. 
Vi som är födda med endast två TV-kanaler vet hur det är att längta till tecknad film. Att sitta på mattan framför TVn när “Anslagstavlan” visades och bli häpen varje gång säger väl egentligen allt. När Lilla Sportspegeln började på måndagar och vi blev matade med Tom & Jerry i två minuter så blev världen än mer fantastisk.

Dessa tankar har växt i takt med att våren närmar sig. Jag ser vänner som gläds åt att plocka fram grillen ur förrådet där den har fört en tynande tillvaro under vintern. Minnen från middagar med vänner från förra säsongen dryftas och leenden sprids i deras, efter vinterns mörker, bleka ansikten.

Denna känsla vill jag också få när jag ska grilla. Men det är just nu en omöjlighet eftersom mina grillar alltid står framme. Jag vill bli påmind av ljuset, solens värme och trädens knoppar. Inte av att jag ser mina grillar varje gång jag tittar ut på altanen. Jag varken påbörjar eller avslutar en grillsäsong. För mig är det grill året om. Efter den stora skinkgrillningen innan Jul så har det endast blivit några sporadiska stunder framför grillen. Jag känner inte den glädjen och inspirationen. Har jag tappat glöden?

Kanske är det dags att ställa in grillarna till hösten för att väcka intresset igen. Vi får se. Nu är det iallafall en spännande husvagnssäsong i antågande som avslutas med en fantastisk grilldag i Kungälv i september. Om det blir sista natten i vagnen vet jag inte än men jag tänker inte campa den första vintern som husvagnsägare iallafall. Det är ett som är säkert.

Mvh Ade


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar