tisdag 3 januari 2017

Spatchcock turkey på grillen!

Efter något år med utebliven kalkonmiddag tänkte jag och Maria sparka liv i denna välsmakande tradition. Det ÄR mycket jobb och planering med att hålla ett sällskap på ca 15 personer mätta och belåtna. Jag har full förståelse till dem som pausar traditionen.

Som sagt. Kalkon alltså. För mig är det då självklart att köra den ute på grillen. Det är inte lika självklart för min trolovade. För att råda bot på denna lilla fnurra så beslutade vi helt sonika att tillaga två kalkoner. En lite större i ugnen och en lite mindre som jag fick "leka" med ute på grillen.

Maria körde på med stekpåse, massor av fyllning och kryddor av olika slag.


Marias kalkon visade sig bli helt fantastisk. Allt göttigt stannar i stekpåsen och det finns ingen som fixar godare sås än Maria. Att Maria skulle lyckas med sin kalkon var väl ingen överraskning. Frågan de flesta ställde sig var hur jag skulle lyckas med min! Det var inte en lika självklar succé.

Jag vill redan nu varna känsliga läsare. Det kommer ett bisarrt foto lite längre fram.


Mitt bidrag till kalkonmiddagen blev en Spatchcock Turkey. Jag vet inte hur det översätts på svenska men "överkörd" kanske passar i detta fallet.

Man klipper helt enkelt bort ryggraden, vänder fågeln om och trycker så att bröstbenet knäcks. Fågeln blir platt och du får en jämnare och snabbare tillagning.



Detta groteska ingrepp gjorde jag kvällen innan. Pippin fick vila, ej täckt, med lite salt över natten i kylen. Detta för skinnet ska torka lite och bli krispigt.


Dagen D måste grillen göras iordning. Jag valde att köra med min klotgrill. Kalkonen ska ju grillas indirekt och det är ingen gråsparv direkt. Här nedan kan ni se min setup!



Temperaturen i grillen ska ligga på ca 175°. Jag lade även på några chunks av äppleträ för lite härlig röksmak. I med termometern i bröstet, salta, peppra och släng på pippin. Nu väntar vi på att termometern ska visa 74°.



Ta daa! Underbar färg, krispigt skinn och härlig mild röksmak. Jag tänker absolut köra detta igen. Man kan ju även grilla kyckling på detta vis.

               
Detta var del 2 i min triologi om det som grillades under Julen 2016. Den sista delen kommer inom kort och som en liten teaser kan jag nämna: Kamado, bacon och himmelska champinjoner.

Mvh Ade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar