söndag 22 januari 2017

Om sanningen ska fram..



Innerst inne, i mitt undermedvetna, så visste jag att denna dagen skulle komma. Dagen då jag inser att vara grillnörd, med en släng av en liten rökfetish, inte är optimalt när man bor i lägenhet.




Efter att tänt upp min kamado för lite pizzagräddning gick det inte att förneka längre. Detta är ohållbart. Min ”lerkruka” har mest jobbat i låga temperaturer. Strax över 100 grader. Gärna med lite chunks av äppleträd eller körsbär. Det samlas mycket fett i grillen när den nästan enbart används för Low&Slow. Rengöring av en keramisk grill sker genom upphettning. Man bränner bort skiten helt enkelt. Nackdelen är att ryker. Det ryker som f-n!

Vid 150 grader börjar det ryka rejält. Ingen större fara men sikten försämras och enligt SMHIs varningssystem så är det en klass 1-varning. Vid 200 grader är sikten så dålig att det inte går att se ut genom fönstret för all rök. Jag måste släcka altanlampan för att överhuvud taget ha en chans att se grillen. Om ni har kört bil med helljuset tänt i tät dimma så vet ni vad jag pratar om. En klass 2-varning. Termometern visar nu 250 grader och Vänersborg existerar inte längre. Grillen spyr ut rök som ett polskt kolkraftverk och lägger allt i en tät rök som luktar bränt. De fina snödropparna som jag såg i morse finns inte mer. Fåglarna slutar sjunga. Folk irrar planlöst omkring på området, letandes efter deras hem. SMHI går ut med en klass 3-varning.


Nja, riktigt så illa är det inte. Men det ryker. Det ryker så mycket att jag får lägga ner. Jag stryper grillen och det är med vemod i bröstet som jag släpar mig in och vrider på ugnen i köket.




Jag ska vara glad att inte någon ringde brandkåren. Helt ärligt!

Som ni förstår så är detta ohållbart. Jag måste tänka på mina grannar. De har faktiskt varit väldigt tillmötesgående med mitt grillintresse. Jag vill sätta stopp innan alla ställer upp i en klagosång.

Jag tänker naturligtvis inte sluta grilla. Haha! Ni är inte kloka! Men jag ska lugna ner mig. Det kommer inte att bli lika mycket rök och långa bbqsessioner.

Jag ska bli proffs på min elgrill.


Mvh Ade


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar