Under varje löv lurar en hundskit!

Det jag nu ska berätta för er hände en solig söndag, sent i oktober. Faktiskt så sent som för ett par dagar sedan. Min kära sambo och jag, min dotter och grannens hund Nisse, tänkte oss en härlig höstpromenad i den klena höstsolen för att på så sätt fylla på det allt jämnt sinande D-vitaminförrådet. Vi lämnade hemmets trygga vrå för en obestämd vandring i det vackra höstlandskapet. Moder natur kan verkligen göra, även den mest surmulne, hänförd med sin färgprakt.



Under vandringens gång predikade jag för min sambo och dotter, likt en nyfrälst predikar Guds ord, om vikten av att vakta vart man sätter ner fötterna, ty under det vackra färggranna täcket av nyfallna löv som pryder gräsytor i höstens sena timme, lurar också ofta hundskit. 
Min sambo fnös åt mina förmaningar och bannade mig när hon tyckte att jag överdrev min övertygelse om att det lurade träck från hundar under vart och ett av alla dessa löv. Jag bet ihop och koncentrerade mig på att hitta fina vinklar och motiv att fotografera.

Efter att ha sneddat över en gräsplätt i två snabba steg och åter vandrade på torr asfalt märkte jag efter ett par steg att något inte stod rätt till. Under min vänstra sko hängde flera löv med under promenaden. I mitt stilla sinne tänkte jag ”Nää det får inte vara sant!”



Men mina farhågor besannades. När jag sakta böjde bak benet för att således blotta sulan så uppdagades det hemska. Precis där jag satt ner min fot för bara några steg sedan, hade naturligtvis en byracka uträttat sitt tarv. 
Fy faan! 
Jag hade alltså trots mina förmaningar lyckats själv med konststycket att trampa i en hundskit. Hånad, bruten och skamsen lommade jag hemåt. Jag släpade min vänstra sko i gräs, jag plaskade i en vattenpöl och jag skrapade den emot allt som tillsynes kunde få min sko ren igen. Hela tiden påhejad av den skrattande pöbeln. 

Nästa gång det pratas om promenad så tänker jag hålla mig på asfalt, oavsett vad som händer!

Jag hatar hundskit!

Med vänlig hälsning, Ade

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tankar i en nybörjares huvud.

Träning pågår!

Vallhammra. Minnen från förr.