Tekniskt rastlös.

Jag vet inte om jag har begått ett misstag. Det är inte första gången i så fall. Jag har en tendens till att bli tekniskt rastlös. Jag är aldrig nöjd. Vi är relativt sett ganska tekniskt utrustade här hemma. Datorer, smartphones, smart tv, wifiradio mm. Jag har inget att klaga över. Men……



Det är oftast datorn som inte får vara ifred när jag får mina infall. Det testas olika operativsystem och programvara med mera. Vad gör jag med datorn då? Behöver jag en dator över huvud taget?

Som de allra flesta så tillbringar jag större delen av min datortid på nätet. Sociala forum, bloggar och annat. Jag fotograferar en hel del och då är det skönt med den större skärmen som datorn erbjuder när redigering står på schemat. Men jag kan göra allt detta i min telefon.

Min rastlöshet grundar sig nog i min oförmåga att organisera saker. Det måste finnas ett färdigt system annars går det inte. En mall som jag kan följa. Tänk er matlagning. Utan recept blir det ingen middag. I fortsättningen så får Google sköta det åt mig. De gör faktiskt ett bra jobb. Inte med matlagningen, jag tänkte mer på mitt bibliotek med fotografier.



Nu har jag återigen installerat Ubuntu på min laptop. Det känns bra. För stunden iallafall. Det känns som “hemma”. Jag vet inte när jag installerade min första linuxdist men det måste varit runt 2005. EXTON hette den och ingenting fungerade. Jag var fast. Haha.



Som sagt, nu sitter jag här med en Macbook pro och Ubuntu 16.04 LTS “up and running”. Oj vad smidigt allt är. Tänk om fler fick upp ögonen för detta. Skolor och kommuner hade sparat miljoner eftersom det är gratis. Vem som helst kan ladda ner det. En gammal trött dator med Windows kan bli som ny med Linux.


Nu tänker jag fortsätt att kolla i Ubuntus programkatalog. Det finns mycket godis där!

Mvh Ade!

Kommentarer

  1. GNOME is da skit, enligt mig när det kommer till fönsterhanterare och skrivbordssystem.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Är vi alla alkoholister?

Tankar i en nybörjares huvud.

Hemkörd bastard.......