Krisen i Ukraina.

Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig. Tankarna går runt och jag försöker förstå.

Varför?

Jag vet att det finns massor av historiska händelser bakom det hat som växer och drar med sig så mycket onödigt lidande för invånarna.

Vad bråkar dom om egentligen? Krim? En halvö där det bor mest ryssar. Vad har Ukraina som är så viktigt för Ryssland förutom det strategiska läget? Att ryska trupper nu avancerar in i östra Ukraina måste väl ändå ses som en krigshandling.

"Vi kommer att försvara ryska intressen" säger Putin. Men det är ju inte hans land!

Om nu proryska trupper vill slå sig fria och tillhöra Ryssland så är det väl fritt fram att flytta dit och låta den ukrainska befolkningen leva i fred.

Som jag sa, det ligger nog mycket mer bakom som gör det enkla svårt att genomföra.

Jag trodde i min enfald att västvärlden hade kommit lite längre i utvecklingen än att skramla med vapen istället för att lösa tvister på demokratisk väg.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tankar i en nybörjares huvud.

Träning pågår!

Vallhammra. Minnen från förr.