torsdag 28 mars 2013

Boken


Har under en längre tid gått runt med en tanke om att skriva en bok.
Jag har ett uppslag, en ide som växer för varje dag. Några anteckningar är klottrade i ett litet block.

Jag förstår att det krävs lite forskning för att göra handlingen lite verklighetstrogen även om det är en fiction.

Jag känner att jag snart är redo att sätta igång men har inte upplägget riktigt klart för mig.

-Ska jag göra den mesta av researchen först eller under skrivandets gång?
-Dela med mig av vissa stycken eller kapitel för att få lite feedback?
-Skriva i Drive för åtkomst på mobila enheter? Kan vara bra för ideer som   kommer upp när man minst anar.

Några frågor som jag känner bromsar mig just nu.

#adesvarld   #skrivklåda  



Post imported by Google+Blog for WordPress.

18 kommentarer:

  1. Jag tror att du gör lite research först. Få in känslan med de fakta du behöver i berättelsen. Gör anteckningar och provskriv och smaka på det tills känslan är rätt. Så skulle iaf jag göra. Låter du folk lägga fingrarna i ditt verk, så finns risken att det du känner innerst inne försvinner eller ändras till något som inte är ditt eget. Lycka till, kompis :) Väntar med spänning!

    SvaraRadera
  2. Jag är inne på samma sak.
    Fast allt mitt är i huvudet.
    Har uppslag till 3 olika idéer.

    OM jag sätter igång så kommer jag nog bara sätta mig ner och börja.
    Kanske fel men det känns rätt (för mig)

    SvaraRadera
  3. Och jag har skrivit massor i Drive. Mycket bra och säkert. Inte kul att skriva 350 sidor, datorn brinner upp och man hittar inte backup-skivan.

    SvaraRadera
  4. Börja skriva redan nu. Du kan alltid börja grovjobbet med de olika tidslinjerna och alla parallella spår.
    Många delar kan du forska om och fixa till senare.

    SvaraRadera
  5. Research först känns vettigt. Det som jag har skrivit (och aldrig publicerat) har utgått från sådant som jag vetat. Tror att det är Stephen King som säger att man bara kan berätta det man vet. Låter vettigt i mina öron.

    SvaraRadera
  6. Skriva i Drive borde funka hur bra som helst. Men tänk på att det kommer bli lite omarbetning ifall du vill ge ut din bok i framtiden. Men det är ett senare problem som kommer när det blir aktuellt.

    SvaraRadera
  7. Jag har sagt i ett år att jag ska börja.
    Blir väl år..... 2054 eller nåt.

    SvaraRadera
  8. När börjar du +Lou Lavendell? :))
    +Freddy Håkansson! Det hade väl varit perfekt för dig!!

    SvaraRadera
  9. Ge mig nu inte fler uppslag om vad jag skulle kunna hitta på :-)

    SvaraRadera
  10. Jag hoppas med på att du skriver
    Då jag jag ha ett signerat exemplar

    SvaraRadera
  11. Jag har kanske inga tips, men jag hoppas du verkligen gör detta. För jag vill läsa resultatet sedan =)

    SvaraRadera
  12. Skriv bara. Redigering o forskning kan du göra antingen parallellt eller efterhand. Tappa inte inspirationen o suget eftersom det är bensinen i skapandeprocessen, enligt min mening.

    SvaraRadera
  13. Du kan gå med i gruppen Svenska Skribenter. Det är en förläggare som startade den. Troligen hittar du någon som kan ge dig tips där.
    Är med där, men overksam.

    Med tanke på bilden. Ska du skriva om Dubai ;-)

    SvaraRadera
  14. Hehe +fd svensson. Inte enbart Dubai. Men det är global handling. Så den delen av världen kommer att beröras också.

    SvaraRadera
  15. Skriv skriv skriv skulle jag säga.
    Det är som med allt, alltid bättre att köra när man är inspirerad än att invänta något.
    Du kommer ändå behöva gå tillbaka och igenom allting och redigera flera gånger och då kan du peta in det du behöver göra research på.

    SvaraRadera
  16. Jag håller inte med om att det är inspiration som skall styra ditt arbete. Då kommer du aldrig att bli klar. Fasta ett besök och lägg upp en plan. Hur länge och när skall du skriva varje dag? Med en genomtänkt plan så har du större chans att få boken skriven.

    SvaraRadera
  17. Jag har haft glädje av boken "konsten att skriva en bästsäljare" av Wennestam ochLagerwall.

    SvaraRadera
  18. Håller med. Om du inte skriver nu så kommer det inte att bli av. Du kommer tillslut använda research som en ursäkt...
    Om det inte är en favorit penna som saknas eller behov av en skrivmaskin... Så är det någon annan ursäkt.
    Jag har levt med en som har hittat ursäkter så länge nu att hon har dåligt samvete.

    SvaraRadera