Fortsätt till huvudinnehåll

Professor Kalkyl talar ut!

Av ren nyfikenhet så har jag genomfört en liten undersökning av mitt deltagande i sociala forum.

Jag är aktiv i tre stora sociala medier på nätet. Google+, Facebook och Twitter. Engagemanget i dom tre har gått i perioder. Hösten 2011 och hela 2012 lades nästan allt krut på G+. På bekostnad av närvaro på Facebook. Twitter började jag köra med under hösten 2012.

Jag bloggar oxå. Ett kul sätt att skriva av sig. Lätt att dela inlägg till olika forum från mobilen gör att det har blivit mycket blogg det senaste.

Nu till min lilla research!

Jag har gått och våndats för att jag tycker det räcker med ett forum. Men vilket? Jag var helt övertygad om att Google+ var det bästa för att få respons på inlägg mm. Men ack så fel jag hade.

Under en period i slutet på 2012 så hårdkörde jag med bloggen och länkade till mina tre sociala forum. Resultatet ser ni här på bilden nedanför.

Bild



Som ni ser så ligger Google+ hästlängder efter Facebook. Mina gamla vänner från förr håller ställningarna. Jättekul! Även Mina nyfunna vänner på Twitter är oxå nyfikna och klickar på länken till min blogg som passer i flödet. Men på Google+! Där klickas det faan inte i onödan. Med tanke på att jag har flest följare på Google+ och minst på Facebook så måste jag nog säga att det är konstigt. Varför?


Som den vetenskapsman jag är så har jag en teori. I mitt flöde på Facebook är det ganska dött. Men dom finns där! Som gäddan i vassen. Tysta i flödet men aktiva läsare.


Twitter är det ett väldans drag! Aldrig en lugn stund! Tar ett tag att komma in i flödet.


Google+! Mitt favvoställe! Vad hände?? Varför klickas det inte på länkar i flödet? Det har blivit lite Apple över det. Vägra allt annat som inte tillhör Google+. Eller?


Jag har iallafall fått en hint om hur jag ska fortsätta med mitt sociala nätliv. Att mitt hem blir där jag hänger min hatt!


Tack för mig!



Kommentarer

  1. Intressant men blir lite tveksam till om statistiken stämmer.

    Tror faktiskt jag följt länken till din blogg fler gånger än vad totalen anger.

    Sen ligger ju antalet på FB extremt högt. Har du fått massor med delningar där eller?

    SvaraRadera
  2. Nej. Tror bara det är 2-3 inlägg som blivit delade.

    SvaraRadera
  3. statistik att lita på..jag får bannor av min far om jag om jag inte skriver på FB och jag vet många andra som gillar att jag uppdaterar vad jag gör just på FB. Det är bara vi ett få tal nördar som orkar posta över allt och blogga. Det enda säkra att veta hur många som läser är väl på wordpress..typ? Håller helt med att det där om apple..fanatismen..fanboys..suck..suckar att jag varit lika googlisk jag med tydligen..

    SvaraRadera
  4. Visst känns det ganska skönt att ha blivit medveten iallafall? Nu kan jag liksom släppa G+ och ägna mig åt bloggen som jag faktiskt tycker är roligast! Twittra kommer jag oxå att fortsätta med men inte på någon hysterisk nivå.

    SvaraRadera
  5. ja det känns som många på Google+ tror att de är världens centrum.

    SvaraRadera
  6. Mikael. Trodde faktiskt i min enfald att folket var mer öppna. Kanske var dom det i början. Nu är det mer som ett slutet sällskap som vägrar lyssna på något som kommer utifrån.
    Och förresten! Tack för dina kommentarer i mitt inlägg på G+.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Låna och lev, eller spara och dö?

Varför är det så viktigt för vissa att husvagnen är kontant betald? Om 11 år så är min nya vagn också betald. Visserligen inte kontant men jag har slitit och släpat för pengarna lika hårt som den som sparat.
Jag har inte haft möjlighet att spara tusentals kronor varje månad för att kunna köpa den vagnen vi ville ha innan barnen var födda. Det är först nu som ekonomin har stabiliserats och möjligheten finns. Något sent med tanke på att endast två barn bor kvar hemma och en av dem är 17 och måttligt intresserad av att följa med. Men dottern på nio är överförtjust! Hon har en väska packad “stand by” i fall att. Det är så verkligheten ser ut iallafall.
Om jag skulle börja spara pengar till husvagn i detta nu, när den gröna kvisten växer sig allt starkare, så hade ju även min dotter flytt fältet när tiden var inne för att hämta vagnen. Jag hade närmat mig 60 och husbil kanske hade varit ett bättre alternativ. Men då hade jag nog fått spara ett årtionde till och endast mina barnbarn hade fått …

Är vi alla alkoholister?

Det märks att det är helg. För mig är det tröttheten som slår till. Jag är alltid tröttare på fredag eftermiddag än någon annan dag. Piggast är jag naturligtvis på måndag morgon. Jag tillhör ju den lilla skara som verkligen vilar under helgen.
Mina sociala flöden svämmar över av bilder på fulla vinglas, kylskåp fyllda med “fulöl”. Stämningen är hög.

Män postar bilder på tända grillar med fokus på en öppnad burk öl av den importerade sorten. Till denna grillbild finns en text där det beskrivs hur viktig den där ölen är. 

Kvinnor postar bilder där de tillsammans med väninnor håller upp välfyllda vinglas. Även till dessa bilder på kvinnor i yngre medelåldern finns det en text som går ut på att det ska drickas vin och det är det som är viktigt för att verkligen ha kul.

Husvagnsägarna är helt i extas. Äntligen ska de ut på premiärturen till deras favoritcamping. Här hade det kunnat postats vackra vyer på omgivningarna men istället ser vi ett foto inifrån ett skumt förtält. På bordet står en…

Storsnigel has left the building.

Förr eller senare händer det. Barnen växer upp till små vuxna individer som får ta körkort, rösta i riksdagsvalet och förhoppningsvis skaffar de ett jobb efter avslutad skolgång. Många av dessa nya vuxna längtar till att få klara sig på egen hand och skaffar ett eget litet skyffe och där är enligt mig mitt jobb som uppfostrande förälder finito. My job is done! Att som ung vuxen fortsätta att parasitera på sina hårt arbetande föräldrar kan i längden vara ödesdigert för kaxiga, vuxna wannabies som tror sig veta allt om världen bara för att de har stått på ett studentflak som har åkt två varv runt torget. Risken är stor att dessa i sinom tid blir utsparkade.
Storsnigel tillhör de som tog chansen att starta ett eget liv i egen bostad så fort studentmössan hamnade på hatthyllan. En liten stuga på landet med allt som behövs. Ca 15 minuter från stan.
Jag är inte ledsen. Jag är glad för hans skull. Han ligger inte längre i startgroparna. Startskottet har gått och han är mitt inne i loppet.
Sakn…