Party i munhålan!

Har precis hällt upp blaskigt kaffe i en avskuren PET-flaska och ätit mig halvvägs igenom matlådan.
Jag sitter i godan ro med arbetskamrater i byssjan. Det är livat. Precis som det ska vara, kolleger emellan.
Då slår det mig! Som en blixt från klar himmel!
Helvete! Jag ska ju till tandläkaren ikväll!! Faan! Jag som behöver minst två dagar till att förbereda mig mentalt!
Matlusten försvann som en oljad hankatt. Inte ens kaffet gick ner.
Resten av arbetsdagen rinner som sirap.

Väl hemma, lillsnigel hämtad från förskolan, hinner jag med en snabbdusch och lite käk innan det är dags att bege sig tandis.
Jag vet ju vad som väntar mig.
Först en bedövningsspruta. Typ en sådan som används när dom kastrerar elefanter. Slipa ner en tand som ska bli bryggfäste, lagning av visdomstand, avgjutning för brygga och allmänt sadistiskt plågeri.

Mycket riktigt! Sprutan hade gjort en blåval medvetslös en hel helg!
Tanden som ska slipas sitter näst längst in. Alltså jävligt långt in! Med slangar, sugar, speglar och en borrmaskin som mest liknar den som användes för att fixa hål i Hallandsåsen så härjar plågis loss i truten på mig.
Det närmar sig slutet! Ilningar ringlar sig ner, från huvudet neråt ryggraden. Nää faan det går inte! Sköterskan trycker min tunga så långt bak att jag inte kan andas genom näsan ens! Bara ett snarkande ljud väser från munhålan.
Precis när jag är på väg att få ett bryt och bita av fingrarna på både tandis och sköterskan så rycks alla grejer bort. -Japp! Då var vi klara med det! Bara avgjutningen kvar! Hurra! tänker jag! Halva huvudet, nacken och en bit ner över axeln är för faan bedövat! Se inte så glad ut och ge faan i att vara så klämkäck! I'm in pain!!
-gapa stort!
En form med lös modellera trycks upp i överkäken. Samtidigt trycks återigen min tunga så långt bak att om jag hade svalt en endaste gång så hade jag fått skita ut den!
Nåväl.
Efter många om och men så stelnar geggamojan och tandis kan dra ut den.
Ohh äntligen!

Jag gick och lade mig nästan direkt när jag kom hem. Tog en värktablett när bedövningen började släppa. Fy faan. Det isade i tanden. Men mest ont hade jag i tungan. Den ser ut som ett "roadkill"!

Fick som tur var sova hela natten. Smärtan hade lagt sig i morse men tungan ömmar och det är svårt att äta.
Men det ger väl sig. Bara två besök kvar nu sen är jag färdig! Nästan ett år av regelbundna besök.
Dom enda hålen jag har kvar är i plånboken!
Men hellre det än att gå och ha ont!

SMAJL!!!!



20130109-214355.jpg

Kommentarer

  1. Ojjjj, vilken upplevelse. Tandis är inte skoj, fast att dom är snälla.

    SvaraRadera
  2. Ja jag vet att dom vill mitt bästa. Har haft lite svårt för dom bara. När jag var liten, innan tandläkarna började med gummihandskar så hade jag en som rökte. Varje gång han stoppade fingrarna i mun på mig så kände jag tobakssmak. Fi feen!

    SvaraRadera
  3. Det var ju tappert kämpat! Men jag vill inte gå snart

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tankar i en nybörjares huvud.

Träning pågår!

Vallhammra. Minnen från förr.