Jobba på egen hand!


För cirka 10 år sedan stod jag på en brädgård i Brålanda och kapade till "hattar" till altanstolpar. Virket var tryckimpregnerat, och pisseblött! Sågen var från mellankrigsåren. Typ gärdesåg av gjutjärn. Klingan var minst 50 cm i diameter. 
Jag hade bara några st kvar att kapa till när fanskapet nyper. Min hand flyger in i klingan och jag riktigt känner hur klingan tuggar in i handen. Känner hur det rister i hela armen. 

Faan.........jävla skit.........

Jag vågar faan inte titta. Jag stänger av sågen. Tar några steg till spånsugen och trycker på Off. 

Nu måste jag ju kolla hur det ser ut och låter ögonen svepa snabbt över handen. 

Shit! Helvete!!!!!!!

Fingertoppen hänger i slamsor. Jag tar vänsternäven runt handleden och nyper åt. Blodet sprutar!

En arbetskamrat kör mig till vårdcentralen i Brålanda. Blir genast ivägskickad till kirurgen på Uddevalla lasarett. 

En timme och ca 15 stygn senare satt fingertoppen där den skulle. Fick en helvetes bedövning i armhålan. Armen hängde som en avbruten kycklingvinge i 24 timmar efter operationen. Som jag för övrigt kollade på hela tiden. 
Efter 6 veckor i gips och halvtidsarbete i två var man igång för fullt. 

Jag kan inte böja på översta knogen. Har ingen känsel på ovansidan av fingret. Känslig för låg temperatur. 
Annars är det bra!

Tack för att ni tog er tid att läsa!

Med vänlig hälsning, Ade!

Kommentarer

  1. Låter som du haft tur i oturen, att det fick det att fungera hyfsat. Livet är...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Är vi alla alkoholister?

Tankar i en nybörjares huvud.

Hemkörd bastard.......